piątek, 22 maja 2015

Junak M25: wymiana oleju w motocyklu

Słowo wstępu

Po przejechaniu 6000 km przyszedł czas na wymianę oleju w moim Junaku M25. Postanowiłem sam się za to zabrać bo podobno nie jest to jakaś tam wielka filozofia. Niestety nie było tak różowo jak mi się wydawało i pojawił się pewien problem. Postaram się krótko opisać cały proces wymiany oleju w motocyklu Junak M25 - może komuś się taka wiedza przyda.

Co trzeba wiedzieć?

  • Junak M25 nie posiada jakiegoś specjalnego filtra - tylko taki mały siatkowy filtr, który można znaleźć pod korkiem spustowym oleju.
  • Korek oleju znajduje się pod dźwignią zmiany biegów i jest to korek spustowy GY6 z gumowym oringiem - jeśli korek nie jest w najlepszej formie to może warto zaopatrzyć się wcześniej w nowy - koszt ok. 5 zł (plus ewentualna przesyłka).

Co potrzebujemy co zmiany oleju w Junaku M25?

  • Klucz nasadowy 17 mm - najlepiej długi bo śruba znajduje się we wgłębieniu i dość ciężko się do niej dostać.
  • Dwa pojemniki na zużyty olej.
  • Olej - ja wybrałem Motul 10W40 5100 bo taki był w tym sprzęcie gdy go kupiłem - nie chciałem kombinować choć producent zaleca inny olej.
  • Lejek aby bezproblemowo zaaplikować nowy olej do silnika.

Jak zmienić olej?

  • W pierwszej kolejności rozgrzewamy olej w silniku - ja przejechałem motocyklem z pracy do domu ok. 10 km i odczekałem 15-20 minut. 
  • Stawiamy motocykl na podnośniku - jeśli mamy takowy, jeśli nie mamy to może być na nóżce.
  • Przygotowujemy pojemnik, do którego zlejemy stary olej - ja wyciąłem nożykiem odpowiednio pojemnik po 5 litrowym płynie.
  • Odkręcamy kluczem korek oleju - pod śrubą jest sprężyna, która dociska siatkowy filtr tak więc w ostatnim etapie odkręcania śruba może trochę odskoczyć od korpusu.
  • Czekamy aż cały olej ścieknie do pojemnika. Jeśli maszyna stoi na podnośniku możemy w ostatniej fazie zdjąć motocykl na nóżkę - dzięki temu ścieknie więcej zalegającego oleju.
  • Wyciągamy sprężynę oraz filtr siatkowy i czyścimy te elementy.
  • Wkładamy wyczyszczony filtr, sprężynę i zakręcamy korek oleju. Tutaj UWAGA! Korek oleju należy dokręcać z wyczuciem - nie za mocno! Ja niestety popełniłem błąd i zbyt wiele siły do tego przyłożyłem przez co zerwałem śrubę - co widać na zdjęciu. Straciłem przez to kilka dni - musiałem zdobyć nowy korek. Jaki korek (nakrętka) oleju pasuje do Junaka M25? Jak się okazuje jest to śruba (korek spustowy) GY6 (M30x5mm) z oringiem, który pasuje do wielu chińskich pojazdów 4 suwowych z silnikami 139QMBQMA, 152/157QMI.
  • Wlewamy otworem bagnetowym nowy olej do silnika (pomagając sobie lejkiem) co jakiś czas sprawdzając poziom. Do mojego Junaka M25 poprzedni właściciel wlewał 1,9 litra oleju - ja zrobiłem podobnie.
  • Odpalamy maszynę i cieszymy się z dobrze wykonanego zadania. :-)
  • Olej (po ostygnięciu) przelewamy go do drugiego pojemnika, zakręcamy i oddajemy w miejsce, gdzie takie rzeczy utylizują.

Jak to wyglądało?